An initiative sponsored by the Association pour la santé publique du Québec

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Snapshot of the Situation

Population less and less active

Sedentariness is an amply documented risk factor in overweight, obesity, and numerous chronic diseases [1]. Given that physical inactivity is responsible for one in ten deaths in the world, it is worrisome to note that, in Quebec, an alarming proportion of the population is sedentary both in their leisure time and when getting from one place to another [2].

In Quebec:
  • In 2007-2008, 65% of adults did not meet the recommended level of 150 minutes of physical activity per week [3].
  • In 2010-2011, about 30% of high school students did not meet the recommended level of 60 minutes of physical activity per day [4].
In Canada:
  • In 2007-2009, only 15% of adults achieved 150 minutes of physical activity per week [5].
  • In 2007-2009, only 7% of youths achieved 60 minutes of physical activity per day [6].

Sedentary modes of transportation

One simple way of integrating physical activity in daily life is to use active modes of transportation to get to work or school. Unfortunately, the popularity of the automobile as a means of transportation by far surpasses that of walking or bicycling.

  • In 1971, about 80% of Canadian children 7-8 years old walked to school [7].
  • Today:
    • Only 30% of Quebec elementary school students walk to school [8].
    • Nearly 60% of Quebec high school students do not engage in active transportation during the school year [9].
    • In Quebec, 55% of adults walk less than one hour per week to get around [10].

Impact of urban design

How cities are designed has major repercussions on people’s health. For example, low-density low-mix land use patterns with low street connectivity favour intensive automobile use and, as a result, encourage a sedentary lifestyle [11].

  • In areas where more than 95% of people drive to work, 54% of the population is overweight [12].
  • Each additional segment of 60 minutes per day spent in an automobile, be it as driver or passenger, corresponds to a 6% higher chance of being obese [13].
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Contact Corinne Voyer, Director:

 

[1] Janssen, I. (2012). Health care costs of physical inactivity in Canadian adults. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 37, 1-4.

[2] Lee, I-M. & al. (2012). Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. The Lancet, 380 (9838), 219-229.

[3] Institut national de santé publique du Québec (2009). Santéscope : la santé au Québec, comparée, analysée et interprétée – Activité physique de loisirs.

[4] Institut de la statistique du Québec (2012). L’Enquête québécoise sur la santé des jeunes du secondaire 2010-2011 – Tome 1. Québec : Gouvernement du Québec. Repéré le 13 juillet 2013.

[5] Colley, R. C., Garriguet, D., Janssen, I., Craig, C. L., Clarke, J. et Tremblay, M. S. (2011). Activité physique des adultes au Canada : résultats d’accélérométrie de l’Enquête canadienne sur les mesures de la santé de 2007-2009. (Publication no 82-003-X). Ottawa : Statistique Canada.

[6] Jeunes en forme Canada (2011). Ne laissons pas ces quelques pas être la source la plus importante d’activité physique de nos enfants après l’école. Bulletin de l’activité physique chez les jeunes. Repéré le 28 janvier 2013.

[7] Association canadienne des loisirs et des parcs (1997). The Benefits Catalogue. Ottawa.

[8] Lewis, P. & coll. (2009). Le transport actif et le système scolaire à Montréal et à Trois-Rivières – Analyse du système d’acteurs concernés par le transport actif des élèves des écoles primaires au Québec. Montréal : Groupe de recherche Ville et mobilité.

[9] Institut de la statistique du Québec (2012). L’Enquête québécoise sur la santé des jeunes du secondaire 2010-2011 – Tome 1. Québec : Gouvernement du Québec. Repéré le 13 juillet 2013.

[10] Nolin, B. & Hamel, D. (2005). Les Québécois bougent plus mais pas encore assez. Dans M. Venne et A. Robitaille (sous la direction), Annuaire du Québec 2006 (pp 296-311). Montréal : Éditions Fides. Repéré le 13 juillet 2013.

[11] Gagnon, F. (2010). Autorités de santé publique, politiques publiques et environnement bâti : cadre de référence. Québec : Centre de collaboration nationale sur les politiques publiques et la santé. Repéré le 13 juillet 2013.

[12] et [13] Direction de la santé publique de Montréal. (2006). Le transport urbain, une question de santé. (Rapport annuel 2006 sur la santé de la population montréalaise). Montréal, Québec : Agence de la santé et des services sociaux de Montréal. Repéré le 13 juillet 2013.